Leta i den här bloggen

söndag 19 maj 2019

Eftertankens kranka blekhet


Tänka efter ska man göra. Helst före. I fredags fick jag för mig att undersöka vad det var som inte var som det borde vara med en rulle. Den föreföll vara alldeles oanvänd men när jag vevade var det något som tog emot. Så jag skruvade isär eländet.

Rullen i fråga är en raritet. Måste vara. Dels har jag aldrig hört talas om den och dels är det omöjligt att hitta en sprängskiss på nätet. Vilket jag skulle behöva. Eftersom jag inte tänkte efter. Före. Eller innan. Innan jag drog ur spolaxeln.

Att dra ur spolaxeln var, för övrigt, helt onödigt eftersom det som krånglade var den gummipackning som syns framtill på vevhuset och som inte satt som den skulle. Men jag drog alltså ut spolaxeln och när man gör det på en sådan här rulle så ramlade bromspaketet ut. Som ett brev på posten. Fast det hoppas jag inte, för där kommer ju grejor bort hela tiden och jag tror och hoppas att jag har alla de små delarna kvar. Men de ska på plats i gen. Och i rätt ordning.

Kvällen är räddad...

Jaha, vilken rulle det är? Jo, en Zebco Cardinal 557.

3 kommentarer:

  1. Hjälper denna


    http://www.reeldr.com/home/wp-content/uploads/2013/12/ZEBCO-557-1980.pdf

    SvaraRadera
  2. Perfekt! Precis vad jag sökte. Nu vet jag var de olika delarna ska sitta. Återstår bara att få dit dem...

    SvaraRadera
  3. Skissen är inte exakt som min rulle men tillräckligt. Däremot så måste de ha något specialverktyg när de monterar bromspaketet för med fingrarna är det fanimig omöjligt...

    SvaraRadera