Leta i den här bloggen

torsdag 26 april 2018

Gotlandsrapport 4

Idag blir det inget fiske. Vädret ser annars bra ut men jag jg vill/vågar inte kör bilen i onödan innan jag fått felet udersökt (och helst åtgärdat). Men i eftermiddag kommer grabbarna (och med dem en fräsch bil) och sedan blir det tre dagars fiske oavsett om min bil vill vara med i matchen eller inte.




Det förmodligen enda fiskerelaterade jag kommer att göra idag är att spola på ny lina på en av mina rullar. Jag har köpt en spole Shimano Kairiki SX 8 i dimensionen 0,15 mm*. Det är alltså en japansk åttakardelers flätlina. Japanerna är ju erkänt vassa på det mesta som har med fiskegrejor att göra och eftersom Shimano ligger i spets när det gäller rullar så borde de inte sätta sitt namn på en lina som inte håller måttet. Men annars så har jag hederlig 0,28 mm nylon (eller copolymer) på den andra spolen till samma rulle...

*Men på etiketten återfinns även 20 lb/PE 1,2. Det senare ska stå för dimensionen 0,185 mm... Samtidigt känns den väldigt tunn och skulle jag gissat diametern hade jag nog sagt 0,12 mm. Men allt det där är bara siffror. Nu gäller det att måtta rätt med backingen och sedan får jag väl se hur den kastar, fiskar och håller (inte minst knutarna).

edit. Fyra timmar satt jag och lyssnade på en talbok i en fåtölj på Bil-City. Sedan var det klarlagt att felet inte är livshotande, dvs bilen kan köras (så långe man inser att den har acceleration mm som en mopedbil). Dessutom tycktes det inte finnas möjligheter att få det åtgärdat innan jag måste vara åter på jobbet och att lämna bilen på ön känns inte som någon optimal lösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar