Leta i den här bloggen

söndag 22 april 2018

Gotlandsrapport

Jag testade Fladens nya genomlöpsdrag Dizzy Tobis. Det ser bra ut men dessvärre glömde jag det på biltaket när jag omgrupperade och där låg det inte kvar när jag kom fram till Fridhem...


Gårdagen ägnades åt annat än fiske men idag gjorde jag en mjukstart på min gotlandsvecka- Jag började med sovmorgon och begav mig sedan ut till stranden vid Själsö (ett fiskeläge en liten bit norr om Visby). Där har jag aldrig fiskat förut. Det såg lovande ut och i det (låga) vattenstånd som råder kunde jag vada ut till den första pallkanten (avsatsen). Där stod jag bekvämt och säkert på en platt kalkstenshäll med vatten ungefär till grenen och kunde kasta över en botten på ca 2 meters djup.

Det är inte helt problemfritt att ta sig ut till vadbart vatten vid Själsö men när man väl forcerat stenarna inne vid stranden så är det lättvadat.


Efter någon timme vid Själsö utan minsta känning av öring åkte jag till Fridhem, ett kort stycke söder om Visby. Där såg jag fem andra fiskare men det är gott om plats. Ytterligare någon timmes resultatlöst kastande. Sedan ägnade jag mig åt  att koka och dricka kaffe och att steka korv på mitt lila gaskök. När jag satt där och mumsade kom gänget förbi. En, eller möjligen två, av dem sade sig ha fått fisk. De finns där... Men nästa försök blir nog på andra sidan ön. Jag gillar den bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar