Leta i den här bloggen

tisdag 3 april 2018

Funderingar

Efter en osedvanligt bister påskhelg lovar så meteorologerna plusgrader (och regn) vilket bör få fart på våren. Min gissning är att det blir en kort och intensiv vår. Den mest påtagliga förändring av klimatet jag kan skönja är att vi under min livstid gått från våra fyra årstider mot två. Vårarna och höstarna blir allt kortare och det är mera av antingen sommar eller vinter. Det ur sportfiskesynpunkt negativa med denna utveckling är att det ju oftast är vår- och höstfiskena som är mest intressanta. 



Gårdagens promenad längs ån  fick in mig på  metespåret. Nu har jag tänkt vidare. Eftersom ån är vare sig särskilt bred eller djup (djupet i mittfåran verkar vara ungefär en normal kundvagn med nuvarande vattenstånd) vore kanske toppknutet det smidigaste? Åtminstone så länge det inte handlar om gädda. Hur som helst så kommer ett vanligt, hederligt, teleskopiskt metspö för toppknuten lina att få följa med nästa gång. Det ska stå några sådana i källaren. Någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar