Leta i den här bloggen

lördag 8 oktober 2022

Oktoberlördag vid kanalen

 

För det mesta ser jag inga andra fiskare när jag är ute men idag valde jag att fiska i Väddö kanal där den rinner genom Älmsta. Där hade jag sällskap av ett drygt halvdussin andra fiskare. Jag morsade på en när han gick förbi men kunde konstatera att svenska inte var hans språk. Även de övriga föreföll vara invandrare, gissningsvis från Balkan.

Jag var ensam om att fiska med jigg. Mina fiskebröder bottenmetade. En pappa med två söner kom med hinkar och kastnät och började sitt fiskafänge med att med nätet fånga några dussin löjor och när metet väl började så hade han inom några minuter dragit upp en abborre på dryga halvkilot.

En annan gentleman metade med handlina men jag kunde inte se om han fick något. Samtliga - åtminstone de som efter vad jag kunde se fick något - tog hand om sin fångst. Här var det Catch and Cook och inte Catch and Release som gällde.



Ofta när jag fiskar i Älmsta ser jag (infödda) svenska sportfiskare men då oftast glidande förbi i välutrustade båtar. Några sådana såg jag inte idag men jag mötte några trailerekipage med stora aluminiumbåtar både på dit- och hemvägen. För dessa fiskare är kanalen en transportsträcka snarare än ett fiskevatten.

Jag tror att jag ska köpa mig ett kastnät...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar