Leta i den här bloggen

söndag 23 oktober 2022

Kaffetåren den bästa är

Varför vi fiskar? Den frågan finns det många svar på. Själv gillar jag att komma ut, till kusten, några timmar varje vecka. Att se en obruten horisont, kanske en havsörn, och slippa stress och buller. 




Mitt fiske är ganska ineffektivt, eller kanske snarare lågintensivt, eftersom jag ägnar mig åt så mycket annat än att försöka fånga fiskunder den begränsade tid jag har lyckan att få vara på stranden. Inte minst viktigt är att med alla sinnen insupa omgivningen. Dagens höjdpunkter var att se en silverblank öring hoppa en halvmeter över vattenytan, att se en havsörn glidflyga in mot sitt bo och att göra upp eld.




























För visst är det något visst med att elda? Termoskaffe är en nödlösning i paritet med snabbkaffe, dvs drickbart men knappast njutbart. Och har man så bråttom när man är ute att man inte har tid att koka kaffe, ja då kan man lika gärna stanna hemma.

Hittills har jag kokat mitt kaffe på Trangia och på gasolbrännare. Ibland över öppen eld. Men idag invigde jag mitt nyligen (från rodastjarnan.com) införskaffade vedeldade fältkök. Jag eldade med ved/pinnar jag plockade på plats (och en bit torrt näver jag hade i fiskeryggan) och visst var det litet pyssel med att få fyr på den inte snustorra veden men... sådant är ju roligt!




























Kaffet hade jag malt för hand i min japanska kvarn innan jag gav mig ut. Godare kaffe har jag aldrig druckit. Och det har nog ingen annan heller gjort.


edit 221024. Fältköket är tillverkat i Kina och av rostfritt stål. Det består av fyra delar som ryms i varandra (plus ett litet fat som kan fyllas med sprit eller i vilket man kan lägga en bränseatablett typ Esbit) och levereras i en liten nätpåse med dragsko i vilken det hela ryms. På kartongen mitt kom i står namnet Fox men letar man på nätet tycks Ohuhu vara det vanligaste namnet (eller snarare det namn det säljs under i USA) och söker man på det så får man snart mer information än vad man behöver. 

Köket verkar vara väl ihopkommet och av god kvalitet. Det är enkelt att använda och verkningsgraden imponerade i alla fall på mig. Har man bara torrt bränsle så att man får igång det hela kan man sedan fylla på med surare pinnar. Ett tips är att köpa träpellets och ha en påse sådana i bilen så är man garderad för regniga dagar. Annars är ju litet av grejen med ett sådant här kök att man plockar bränsle i naturen.

Gas är kanske bekvämare och snabbare men det här är ju riktig eld och det må vara inbillning, men precis som en vedeldad bastu känns bättre än en elektriskt uppvärmd och vedungsbakad pizza är godare så smakar kaffe kokt över öppen eld bättre än annat kaffe.

Det här köket är en ny fiskekompis och aldrig mer kommer jag att behöva svära över en tom gastub.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar