Leta i den här bloggen

söndag 30 oktober 2022

Flottskärs brygga



Ofta, allför ofta, har jag anledning att gnälla över hur tillgängligheten för oss icke båtburna fiskare försvåras. Därför är jag glad över att idag få berätta om ett lysande undantag.



Gåsviks bryggförening, en vad jag förstår ideell organisation, har satt den gamla ångbåtsbryggan i skick och gjort området intill den attraktivt med bland annat möbler och öppningar i vassen genom vilka en sportfiskare kan kasta ut sitt bete.



Huvudnumret är förstås själva bryggan från vilken man kan kasta såväl längsmed vassarna på ömse sidor som ut mot djupare vatten. Flottskär ligger vid Bagghusfjärden, strax söder om Väddö kanals mynning, på fastlandssidan. På bryggan finns en skön bänk.



Nyttjar man bryggan kan man om man så vill (eller ser det som en hederssak...) bidra med en slant till föreningens swish eller bankgiro. Själv ska jag sätta mig och betala månadens räkningar i kväll och självklart (trots att det inte nappade) blir det en hundring till bryggföreningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar