Leta i den här bloggen

måndag 10 oktober 2022

Drag eller agn?

Lördagens bompass vid kanalen var visserligen ett bompass i den bemärkelsen att jag inte fick någon fisk men jag gick ändå plus. En av sönerna till kastnätmannen gav mig nämligen spinnaren på bilden. Han frågade om den var min och jag svarade att jag inte tappat någon sådan så hade han hittat den så var den hans. Då log han och sa att han inte använde sådana. Så jag tackade och lade den i draglådan.

Jag funderar över det där leendet. Kanske var han bara glad och vänlig men med tanke på hur målmedvetet och effektivt hans far först fångade en hink med löjor till agn för att sedan meta upp en grann abborre (säkert följd av flera men då var jag redan på väg hemåt) så kanske det var ett roat och medlidsamt leende?

Visst är den fin, spinnaren, och säkert fångar den fisk. Precis som alla konstbeten. Men innerst inne vet jag ju, lika bra som grabben och hans pappa, att mete är mycket mer effektivt. Fast så minns jag mitt försök i somras att meta upp en sutare som visserligen gav både braxen och abborre men hur den enda sutare som kom upp hade nappat på Joels jigg...

Man blir nog aldrig klok på det här. Det är väl därför man håller på.

2 kommentarer:

  1. Jag hörde precis en intressant sak här: https://www.millhousepodcast.com/bob-clouser
    Bob Clouser berättar i samtalet hur viktigt det var enligt hans far att maskar hade rätt drift i vattnet för att fånga öring. Så det finns saker att tänka på även med naturligt agn också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om det handlar om öringfiske i strömmande vatten där tanken är att agnet ska av strömmen föras till fiskens ståndplats.. Presentationen är naturligtvis viktig även i andra sammanhang men enklare om man, till exempel, bottenmetar efter braxen i stilla vatten.

      Radera