Leta i den här bloggen

tisdag 8 september 2020

Latmete 1

Sportfiske sägs vara en effektiv medicin mot stress och så kan det vara. Dessvärre finns det en av starka marknadskrafter underblåst trend i motsatt riktning. Youtube och sociala medier är fulla av actionfyllda videoklipp i vilka folk forsar fram i övermotoriserade båtar, från fiskeplats till fiskeplats, frenetiskt kastande efter olika "predatorer". Det hela ackompanjeras av hetsig rockmusik, höga utrop och svordomar. Man - i alla fall jag - blir trött bara av att titta.

Det handlar, naturligtvis, om marknadsföring. Man vill sälja på oss en livsstil innebärande att vi som sportfiskare konsumerar så mycket det bara går. Inteckna hemmet eller ta dyra blancolån för att köpa en aluminiumkryssare med dubbla utombordare och extra allt, trailer och SUV. När man väl lagt sig på den nivån ter sig kostnaden för spön, rullar, beten och annat som växelpengar.



Inget för mig, Visst får fisket gärna vara intensivt kortare stunder. Som när man har en skaplig havsöring på kroken eller när ett stim med jagande makrill simmar förbi. Men framförallt är det lugnet jag söker när jag ger mig ut att fiska och hög musik är inget jag förknippar med mitt fiske.

Nej, då föredrar jag det anspråkslösa latmetet. Latmete är en vedertagen benämning på bottenmete där man inte håller i spöt utan låter det vila i en klyka (eller lutat över ryggsäcken, liggande på bryggan eller...) alltmedan man latar sig i väntan på napp. 


Fortsättning följer...

1 kommentar: