Leta i den här bloggen

söndag 13 september 2020

Just a Perfect Day

Vädret överraskade idag med att överträffa alla prognoser. Det fick mig att avbryta min sovmorgon redan vid lunchtid för att ge mig ut. Blåste småspik gjorde det, men nere på bryggan längs kanalen var det lä. Eftersom jag var mer inriktad på att sitta ute i solen och ha de gott snarare än att fiska så följde jag mina egna råd (här i bloggen) och riggade upp ett bottenmete med mask som agn. Jag lutade spöt mot ryggsäcken, stoppade pipan och satte mig på bänken för att... Genast var det någon som var på masken. Utan att fastna på min Aberdeen #6. Jag vevade in och kunde konstatera att masken var borta. Agnade på igen men höll nu spöt för att kunna ge mothugg och när jag gjorde det fick jag min misstanke bekräftad. Mört.

Nå, då var det ju bra att jag hade den krok jag valt så jag fortsatte och fick några abborrar, men hela tiden var masktjuvarna där så jag bytte till en mindre krok. Inga fler mörtar blev det men den lilla kroken gick ner i svalget på den sjätte abborren som högg. Eftersom jag blev tvungen att avliva den så tacklade jag om till flötmete (efter gädda) med den stackars abborren som agn.












Förhållandena var sådana att det blåste motströms vilket innebar att mitt tackel förflyttade sig nedströms i behagligt långsam takt och höll avståndet från bryggkanten. Detta medgav att jag successivt "bytte bänk" under den dryga halvtimme det tog att fiska av sträckan från där jag började till där bryggan upphör. Ingen gädda visade något intresse så när jag nått "ändstationen" tacklade jag om till jiggfiske. Det gav två abborrar (varav en i filéklass, men idag fick den simma vidare).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar