Leta i den här bloggen

onsdag 25 september 2019

Loke

Varför man ger ett skeddrag namnet Loke kan man ju undra över. Loke var ju en av asarna (trots att han var son till en jätte och, om jag minns rätt, själv en sådan). Möjligen har det med att Loke var den slugaste av gudarna att göra? Det är enklare när man kallar ett drag för Gädda (Hauki)...



Nå, Loke är hur som helst namnet på detta drag från Falkfish. Draget tillverkas fortfarande men det på bilderna är en äldre upplaga. Originalversionen om man så vill. I vad mån det skiljer sig från den som nu tillverkas vet jag inte (annat än att den färg mitt Loke har inte finns på Falkfishs hemsida). 


Loke finns i en mängd storlekar, såvitt jag vet från 8 gram och uppåt. Mitt drag väger 1 oz, vilket bör vara 28 gram. och är i relativt tunn plåt. Det har alltså god bärighet och lämpar sig för relativt långsam hemtagning. Ett mer än tjänligt gäddrag, trots att det inte heter Gädda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar