Leta i den här bloggen

fredag 27 september 2019

Lågpris

Gummibeten är kanske inte Old School men det är inte så att jag rakt av förkastar allt som är nytt. Tvärtom. Det som är nytt och bra ska bejakas, men det finns ingen anledning att falla i farstun för alla redskapsindustrins nymodigheter och locktoner och det finns heller ingen anledning att inte hålla fast vid det som är bra bara för att det inte är sista skriket.

För 90 kr fick jag två tackel och ett trepack clip on-sänken.


Mycket av det som är billigt är av sämre kvalitet och ibland, rätt ofta, rena skräpet men det finns ingen anledning att förkasta någon bara därför att det är billigt. Är det billigt och samtidigt bra så är det ju alldeles lysande.

Här är ett av tacklen tillsammans med en Pig Shad Junior. Pig Shaden köpte jag på Doggers rea i tvåpack för 39 kr, dvs 19 kr 50 öre per bete.


Fladen Fishing är ett märke som fått en lågprisstämpel och denna medför att många betraktar allt som kommer därifrån som skräp. Det är ett misstag. Fladen gör kanske inte prestige/värstingutrustning men mycket i deras sortiment är riktigt bra och i stort sett allt är prisvärt. Dollar Store har definitivt lågprisstämpel (och säljer en hel del skräp) och många skulle aldrig drömma om att köpa (eller erkänna att de köpt) fiskeutrustning där.

Så för precis under femtiolappen har jag ett gummibete tacklat för gäddfiske på grunt vatten.




Själv har jag idag handlat fiskegrejor från Fladen på Dollarstore, närmare bestämt några tackel för gummibeten och clip on-vikter. Tacklen fanns i två versioner, en med krokar i storlek 2 och en med krokar i storlek 2/0, båda byggda med 55 lbs wire och försedda med shallowskruv och spikes. För de 30 kr/st jag fick betala på Dollar Store kan jag knappast bygga tacklen själv så om de inte är av osedvanligt usel kvalitet så har jag gjort en god affär. Såvitt jag kan bedöma är det bra grejor. Annars hade jag inte köpt den, för usel utrustning är en styggelse. Krokarna* ger intryck av att hålla hög kvalitet och tacklet är snyggt gjort. Förhoppningsvis kommer jag att kunna testa dem under fältmässiga förhållanden i helgen. Och förhoppningsvis är min okulära bedömning av deras kvalitet riktig.

Och för en tia till  är betet riggat för fiske på större djup.


För samma pris, 30 kr, köpte jag några förpackningar med sänken avsedda att användas tillsammans med tacklen. Varje förpackning innehöll tre sänken i vikterna 5, 10 och 15 gram. 

Tacklen heter Maxximus Predator Adjustable Rig. Justeringsmöjligheten är att man kan skjuta den främre trekroken längs wiren. Köper man direkt från Fladen kostar tacklet 35 kr vilket även det är ruggigt prisvärt. 

Se även min tidigare post om budgetriggning av gummibeten.


*Enligt texten på förpackningen är det Mustad krokar. Duger gott åt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar