Leta i den här bloggen

lördag 28 september 2019

Hur tänkte de?

Ett argument för att köpa (och allt. Sådana kanstiga så betala för) märkesprylar är att dessas tillverkare lägger stora resurser på R&D medan lågprismärkena nöjer sig med att kopiera. Men ibland undrar man. I alla fall för jag det.



De här jiggskallarna från Westin fick en rad frågetecken att börja blinka i min hjärna. Det första var namnet. Round Up. Roundup är ju namnet på ett känt sk totalbekämpningsmedel (tillverkat av Monsanto) och varför man valt en namn som associerar till en herbicid är, åtminstone för mig, oklart de det ju knappast ger några i sammanhanget positiva vibrationer.



Nästa sak som fick mina små grå att börja klia var krokens utformning. Sådana kantiga krokböjar har jag visserligen sett förr men aldrig begripit finessen med och när någon gör något på ett annorlunda vis så brukar det ligga en tanke bakom. Men vilken, i så fall? Skulle jag av baksidestexten på förpackningen äntligen få veta vad finessen med detta sätt att utforma en krok är? Men icke. Det enda jag nu vet som jag inte redan visste är att sådana krokar tydligen är "Japanese Style". På vilket sätt krokar i japansk still skulle vara mer effektiva än andra när jag ska försöka fånga svensk fisk, eller för den delen fisk överhuvudtaget, kunde jag inte utläsa av texten. Men att lämna relevant information om sina produkter hör nu en gång inte till tillverkarnas starka sidor och jag vill inte påstå att Westin i detta avseende utmärker sig. Och jag utgår från att "Japanese Style" betyder att de inte är tillverkade i Japan, vilket annars kunde ha varit en slags kvalitetstämpel, utan kommer från någon kinesisk fabrik.



Det som fick mig att fastna för just de här jiggskallarna var annars att de är försedda med en liten propeller. Jag är övertygad om att en sådan åtminstone ibland ökar betets attraktionskraft. Propellerns verkar fungera som den ska, men... I varje förpackning låg även en sk stinger och på baksidestexten framhölls att "the hook and the eyelet is (sic) elevated for easier assist hook rigging", dvs att kroken och öglan är upphöjda för att göra det lättare att montera stingern. Bättre hade varit att göra öglan på stingern såpass vid att den gått att trä över linöglan på jiggskallen. Nu är det omöjligt och det är lika bra, för skulle man lyckas montera stingern så kan åtminstone inte jag förstå hur propellern ska kunna fungera.



Jag tror inte att vi kommer att få se något lågprismärke kopiera den här konstruktionen. Detta sagt är jigghuvudena i sig alldeles utmärkta och att en stinger följde med är ju ingen direkt nackdel även om den inte går att använda tillsammans med jiggskallarna. Men man undrar, som sagt, hur de tänkte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar