Leta i den här bloggen

torsdag 26 september 2019

CT

Ibland vet man vad ett ord eller begrepp betyder samtidigt som man inte har en susning om vad det betyder. Konfronteras jag med en multirulle med ett namn som innehållet förkortningen CT så vet jag att det är en rulle utan linspridare (levelwind) och med ett stativ som är så att säga öppet, dvs inte har något stag eller tumbrygga, ovantill.

Vill man kasta så långt som möjligt så är det en sådan här rulle man ska ha. Linspridaren lägger förvisso upp linan jämnt och fint men den utgör samtidigt en effektiv broms. Att trimma en rulle med linspridare genom att sätta i keramiska kullager etc har alltid för mig framstått som en tveksam idé. OK, den rullen kanske kastar någon meter längre, men vill man verkligen få saker att hända så är det betydligt mer effektivt att ta bort linspridaren. 

Det går att få en jämn och fin linuppläggning även utan den bromsande linspridaren.


Man kan naturligtvis konvertera en Ambassadeur eller annan liknande multirulle med linspridare och det finns konverteringssatser att köpa. För min del tar det emellertid emot att ta fram bågfilen och börja såga i en fungerande rulle. Bättre att köpa en som från början är byggd utan linspridare.

Användningsområdena för CT-rullar är främst sk surffiske och rena längdkastningstävlingar. Någonstans såg jag teorin att CT skulle stå för Casting Tournament men om det är riktigt vet jag inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar