Leta i den här bloggen

söndag 17 februari 2019

Delalande Super Sandra

Det går fort nu. Nyss var det istid, snart är det vår och innan man vet ordet av är gäddleken över och det är dags att fånga de gröna. Alldeles innan och under leken bör man låta dem vara i fred. Tycker jag. Men kanske ska jag i vår unna mig att fånga en romstinn hona, för det var länge sedan jag njöt av gäddrom. Löjrom, rysk kaviar och Kalles i all ära, men rätt tillvaratagen gäddrom är nog min favorit i den branschen.

Den här färgen gillade gäddorna när jag fiskade med den mindre sandravarianten.


Så varför inte se över utrustningen? Ett av mina favoritbeten är franska Delalandes mjukis Sandra. Tolvcentimetersvarianten riggad på en tiograms jiggskalle har jag tagit både gädda och abborre på men i år tänkte jag växla upp till - för gäddorna - den största modellen, Super Sandra. Den klumpen väger ca 80 gram origgad så jag tänker testa den utan annan förtyngning än det allra nödvändigaste metallskrotet: en shallowskruv, ett lekande, en bit 1,5 mm rostfri ståltråd, en fjäderring och en 1/0 VMC trekrok. Skulle jag vilja fiska djupare är det ju bara att sätta en fjäderring i nosöglan och hänga på ett litet sänke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar