Leta i den här bloggen

fredag 4 januari 2019

Svajde



Firade nyår på Gotland och hann med ett besök (utan spö) i Svajde, ett litet fiskeläge i Lauviken på ostkanten. Nu är det decennier sedan jag hade båt där och hur fisket är där nuförtiden vet jag inte. På sjuttio- och åttiotalen var det fantastiskt. Det vimlade av kiloabborrar, stora idar, grov gädda, torsk och ibland näbbgädda.  För mig var det då mest gäddfisket som gällde. 




Kustfisket i Östersjön har ju dessvärre blivit mycket sämre. Orsakerna till det är många men oavsett vad det beror på så är det inte bara min båt som inte längre läggs i vattnet. Den är visserligen inte min längre men de senaste somrarna har den när jag varit förbi legat på land med kölen i vädret och så är fallet med nästan alla de båtar som förr användes för fiske. Det har liksom inte varit mödan värt att lägga dem i sjön. Men någon gång ska jag väl ge mig ut i viken igen för hoppet är det sista som överger sportfiskaren.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar