Leta i den här bloggen

tisdag 8 januari 2019

Inga siffror

Vad det är med siffror vet jag inte, men de har en förmåga att fånga folk och det alldeles oavsett om de begriper vad siffrorna står för eller ej. Liksom oavsett om siffrorna är korrekta eller inte. Att noja över siffror är något av en folksport. Eller kanske snarare folksjukdom. Det brukar sägas att en riktig karl läser aldrig en bruksanvisning. Det är kanske riktigt, men tänk om han  istället gav fanken i att läsa siffror.

En typ av sifferuppgifter som vi sportfiskare brukar haka upp oss på är de kastvikter som nästan alltid står tryckta på våra spön. I min spöarsenal har jag ett (1) spö som saknar denna uppgift. Det är ett sexochenhalvfots Cortland muskyspö. En tämligen kraftfull pjäs. Eftersom det inte simmar några muskies i de vatten där jag fiskar betraktar jag det som ett spö för grov gädda och jag kastar obekymrat alla de beten jag kan tänka mig att använda för sådant fiske. Det säger sig självt att om jag vill fiska med en 10 grams spinnare så väljer jag ett lättare spö och någonstans finns det säkert en övre gräns för vad det är klokt att utsätta spöt för (men några sådana beten äger jag inte). Jag får helt enkelt lita på spöt och på mitt omdöme. Utan några siffror att ta hänsyn till. Det funkar hur bra som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar