Leta i den här bloggen

söndag 6 maj 2018

Gör det själv-tips



Livet är fullt av mysterier, stora och små. Ett av de mindre är: Vart tar bromsskivorna vägen? Det här gäller specifikt rullar av modellen Mitchell 300. Slirbromsen i en sådan är en synnerligen enkel, men väl fungerande, historia som består av en bromsskiva (på de äldre rullarna av något rödaktigt hårdgummiliknande material och på rullar av senare årsmodell en vit bricka av teflon) en stålbricka med fjäder och ett vred. Dessa tre delar sitter fastskruvade på spolen. Eller borde göra så, men på de spolar jag demonterat (och de är ett gäng) saknas i ungefär hälften av fallen själva bromsbelägget.



Man kan säkert, om inte annat så via nätet, få tag på brickor som passar men jag gick förbi sybehörs-och tygbutiken och köpte en bit filt. Den kostade tio kronor. Nu har jag klippt ut två bromsbelägg, oljat in och monterat dem. Filtbiten räcker säkert för hundra till, men säg att materialkostnaden (inkl oljan) är ungefär tio öre per bricka.



Inoljad filt är, det är i alla fall min uppfattning, ett mycket bra material för slirbromsbelägg i rullar för lätt fiske och ger jämn bromsverkan med lågt startmotstånd.

edit. Det är lättare att klippa i filten om man först mättar den med olja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar