Leta i den här bloggen

söndag 30 juni 2024

Håkans pimpade spö

 





Telespön gillar jag och det gör Håkan också. Det jag gillar mindre med vissa telespön är att greppänden ofta utgörs av hal plast, inte idealiskt för ett bra grepp. Själv har jag löst problemet genom att på två av mina telespön för kustmete (Caperlan SenSea Tip Telesco) linda på grepplinda avsedd för innebandyklubbor. Så nu står det Salming på de spöna. Modifieringen gjordes i Lysekil för tre (?) år sedan och har funkat bra.

Håkan är uppenbarligen mer av en estet än vad jag är och så här snyggt har han kompletterat det delade EVA-greppet på ett av sina liknande (men av senare årsmodell) spön. Fast jag undrar just hur snyggt det blir med slem och blod. Skaftlindan på mina spön är lätta att göra ren med en vanlig disktrasa efterom materialt den är gjord av inte suger åt sig (viket jag misstänker att Håkans snygga snöre gör).



3 kommentarer:

  1. Hampan kan med fördel impregneras med tjära vilket då primärt skyddar "snöret" från rester efter batalj samt, icke minst, luktar förträffligt gott.... Det måste testas.

    SvaraRadera
  2. Hmmm... Jag tror inte det funkar att bara stryka på tjära. Enklast (och billigast) är nog att köpa ett nystan (500 g) 2 millimeters tjärat hampgarn (68 kr på SeaSea).

    SvaraRadera
  3. Nä jag vet inte, har aldrig provat. Förmodligen blir inget gjort då risken för att spöt ska bli nersölat med blod och fiskrens är liten 😀... Men när nästa spö ska pimpas så köper jag färdigimpregnerad hampa som föreslås 👍

    SvaraRadera