Leta i den här bloggen

tisdag 18 april 2023

Testrapport - Sougayilang (2) "unboxing" och provfiske

















Inte för att jag vet om kineserna överhuvudtaget bryr sig om vår europeiska historia men för mig känns det litet märkligt att företaget valt samma logotyp som nazisternas SS. När jag nu sett SS-runorna på såväl kartong som rulle kan jag inte ose dem. Eftersom Sougayilangs andra egenhet är att de inte kör med modellbeteckningar funderade jag en kort stund för att kalla den här vackert turkosa (eller "Dark Blue" som man säger i Kina) rullen för Himmler men jag fastnade för "Sougayilang 2".

















Rullen var väl förpackad (bubbelplast) i kartongen. I likhet med den röda rullen från samma tillverkare ser den snygg och prydlig ut och känns som en kvalitetsprodukt när jag hanterar den. Tumtangent och övriga reglage känns distinkta. Allt känns bra när jag vevar på lina och mekaniken är tyst. Den frikopplade spolen snurrar lätt och fint.

Utväxlingen är 7,2:1. Rullen uppges ha 12 kullager (av vilka hälften sitter i vevhandtagen) plus IAR. Slirbromsen är specad till 14 lbs, dvs 6,35 kilo, vilket är fullt tillräckligt. Rullen väger 210 gram.




























I likhet med den röda sougayilangrullen är den här snyggt designad och till skillnad från de billigaste kinarullarna i testet har man bemödat sig att stava rätt på förpackningen (även om det där med "Dark Blue" förbryllar mig...). Det känns som om Sougayliang har ambitioner att leverera grejor som kan konkurrera med på västmarknaden etablerade varumärken.















Linan lägger sig hyfsat jämnt och centrerat på spolen. Vevknopparna känns bekväma. Helt klart ger rullen vid ett första påseende ett mycket bra intryck, särskilt om man ser till det blygsamma priset.

När jag för första gången kastade med rullen befästes det goda initiala intrycket. Den kastar hur bra som helst och är en fröjd att hantera. Är - vilket testet förhoppningsvis ska visa - kvaliteten sådan att rullen håller och behåller sina goda egenskaper är den helt enkelt ett fynd. Men, som den store detektiven Ture Sventon brukade säga, det är för tidigt att uttala sig om den saken. Helt klart kommer jag gärna att använda den här rullen och det talar ju för att den kommer att bli grundligt testad. Det uppenbara problemet är att jag ju måste fiska även med de övriga testobjekten...

Dagens pass bestod i kastande av kustwobbler vilket är ett ganska snällt test men samtidigt avslöjar om det går att kasta riktigt långt med rullen. Inom den närmaste framtiden ska Sougayilang 2 få kasta även lättare (dvs svårare) beten såväl som gäddbeten på runt halvhektot. Förhoppningsvis ska det även bli fiskkontakt så att slirbromsen får bekänna färg.


2 kommentarer:

  1. Jag har köpt en del fiskeprylar (alldeles för mycket) från Wish. När jag kan välja leverantör så väljer jag just Sougayilang. Tycker de håller en högre kvalitet på sina produkter. Dock har jag inte köpt någon rulle. Blir ju sugen nu att köpa en! Som gammal fiskare har jag över 100 rullar, och behöver verkligen inte (enl frun) en till:-( Aquamarin stod som färg när jag letade, verkar mer passande än dark blue;-) Kanske de bara hade klisterlappar med texten dark blue:-)
    Hmm...237 kr fraktfritt..
    //Thomas

    SvaraRadera
  2. Det var aquamarin jag beställde och fick och varför kartongen är märkt dark blue är och lär förbli ett mysterium. Själv har jag tidigare köpt Sougayilang flugspön och blivit nöjd. Hur deras lågprofilrullar kommer att klara sig i mitt test får vi se men jag håller med dig om att de kvalitetsmässigt verkar vara bättre än andra kinarullar som inte säljs under någotetablerat varumärke.

    SvaraRadera