Leta i den här bloggen

söndag 16 december 2018

Tokfan!

Min mormor hade ett uttryck som hon ofta fann anledning att använda: "Tokfan på rullskridskor!" Det betecknade manifestationer av synnerlig mänsklig enfald, beteenden som, om hon inte haft detta uttryck, förmodligen hade gjort henne mållös. Det här var innan det fanns rullskidor och på en tid då inga vuxna människor setts åka just rullskridskor. Hade mormor levt idag hade hon nog fått revidera sin uppfattning om gränserna för hur urbota dumma tilltag människor är i stånd till betydligt.

Själv har jag ibland ifrågasatt mitt förstånd och goda omdöme när jag gett mig ut för att fiska under eländiga och/eller hopplösa förhållanden. Idag, till exempel, drog jag länge på verkställandet av beslutet att lämna TV-soffan för ännu ett sannolikt bompass efter havsöring. Men frisk luft och motion sägs vara nyttigt och det får man ju så att säga på köpet när man ger sig ut med ett spö i näven.

Men vad möts jag av när jag anländer till den grunda vik där det för dagen råder pålandsvind? Jo, en, två nej tre tokfan på... windsurfingbrädor! Folk är fanimig inte kloka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar