Leta i den här bloggen

söndag 2 december 2018

Om vadning och vadare, 5

Vadarstavar finns att köpa. Själv brukar jag leta rätt på en lämplig stav vid fiskeplatsen (eller ute i skogen). När det har avverkats brukar man ta hand om ved och virke men klenare dimensioner blir allt som oftast liggande. En sådan tar jag hand om, kapar till lämplig längd och hyfsar till med slidkniven. Sedan får den komma hem och torka. Jag förser den sedan med en rem (att hänga över nacken) så att jag kan lägga ifrån mig den på vattenytan utan att den flyter bort (för jag vill ha båda händerna/armarna fria för fisket).

Skulle man hitta en verklig favoritstav så kan man om man så vill lägga ned jobb på att ytbehandla den så att den ska hålla länge och kanske förse den med en doppsko men jag täljer mig hellre en ny stav när den gamla gjort sitt. Det tar inte många minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar