Leta i den här bloggen

torsdag 13 december 2018

Abu Garcia Ambassadeur 6500 CB Factory Tuned



Många haspelrullar har passerat revy här på bloggen och fler kommer. Garanterat. Men det finns ju sådana där som snurrar också, Spinnrullar, som vi kallar den, eller multiplikatorrullar. När det gäller sådana behöver i svenskar inte gå över ån efter vatten. Visst, det finns sådana rullar av andra fabrikat men sedan 1952 - året då Ambassadeur 5000 introduceras - är fabriken i Svängsta världsledande och det är fortfarande där de klassiska, runda, ambassadeurrullarna tillverkas. Låt oss hoppas att det får förbli så!




Hur som helst, jag använder ibland multirulle till mitt havsöringfiske från kusten. Av ergonomiska skäl. Under långa pass blir det nämligen tröttsamt att stå i en och samma arbetsställning och då kan det vara skönt att byta från haspeln till multin. Men det sker, eller har åtminstone skett, till priset av några meter i kastlängd. I vinter tänkte jag råda bot på detta och har börjat projekt trimning. En gammal 5500 C3 är den hetaste kandidaten.




Fast sådant där tar tid, särskilt om det ska göras ordentligt. Och ibland kan man ju ta genvägar. Så för att ha en hyfsat vass multirulle att fiska med tills dess så har jag nu köpt en fabrikstrimmad. Känns litet som att äga en sportbil (och färgen är ju också rätt i det avseendet).




Rullen packades upp i går kväll. Snart ska den få komma ut och visa vad den går för, men just nu utgör den mitt enda julpynt. Jag måste leta rätt på de där små tomtarna...




Enligt vad jag - utan att skruva isär rullen - lyckats utröna så har den keramhybridlager i spolen, kullagrat mellandrev och kullagrad evighetsskruv plus en massa annat godis. Den är byggd och trimmad av rullbyggarna i Svängsta så jag misstänker att den är smord som alla andra rullar därifrån (och alltså skulle tjäna på en avfettning och omsmörjning) men jag kan förstås ha fel om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar