Leta i den här bloggen

tisdag 23 april 2024

Ingen riktig tisdagsrapport

Den gångna veckan har det varit för litet värme kombinerat med för mycket nordliga vindar och jobb för att motivera mig att ge mig ut med mina testobjekt. Men till Valborg verkar det som om något som åtminstone påminner om vår ska infinna sig så det finns hopp. 

Vad jag gjort hemma i stugvärmen är att fundera över multi/lågprofilrullar och linor. Att de lågprofilare jag hittills testat fungerar bättre med 0,30 mm monofil nylonlina än vad de gör med 0,23 mm PE-lina har jag redan konstaterat men eftersom jag hellre fiskar med nylon än med PE-lina så upplever jag inte det som något egentligt problem. På några rullar har jag i experimentsyfte spolat på PE-lina i grövre dimensioner men till gäddfisket tror jag annars mer på 0,40 mm nylonlina. Med sådan hanterar man ju utan problem betesvikter upp till 100 gram och fullt så tunga grejor tänker jag varken utsätta mig själv eller lågprofilrullarna för. Till spinnfisket efter gädda har jag några åttafotare som kastar upp till 50-60 gram och det inte bara räcker gott och väl utan är precis vad som behövs för att kasta min arsenal av gäddbeten. Åtminstone de drag jag använder, dvs från spinnare i 18-gramsklassen till mjukisbeten runt just 60 gram. Sweetspoten är mina favoritvobblare som väger in i intervallet 28-45 gram.

På de rullar som inte krånglar med PE-linan får den sitta kvar men annars är det nog så att monofil nylonlina är framtiden!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar