Leta i den här bloggen

måndag 29 april 2024

Förenkla 5 - hjälpkrokar

Den här norska 40-grams kastpilken (Sölvkroken Jensen) hade nyss en trekrok. Nu har den en krok fler. Och en krok färre. De tidigare tre krokspetsarna är ersatta med två.

Jag kan inte få in i mitt huvud annat än att den här riggningen ger betydligt större chans att kroka en fisk som intresserar sig för pilken än vad den ursprungliga trekroken gav. Att en enkelkrok ger ett bättre krokfäste när en fisk väl fastnat på den ids jag inte ens diskutera. Det är ett faktum.

Återstår gör att nypa in hullingarna men sedan är pilken klar att, ånyo, tas i bruk.

Naturligtvis finns det, med den här tacklingen, en viss risk att en fisk som fastnat på en av krokarna skadas av den andra kroken. Jag får se om det i praktiken är något problem. I så fall kan det enkelt åtgärdas...

2 kommentarer:

  1. Jag gjorde nyligen ett seriöst försök att fiska enbart med assistkrok monterad vid ögonen på betet. Som dom gör i utlandet.
    Det jag tyckte mig uppleva var att det sorterade ut de minsta fiskarna och sorterade bort bottennappen också.

    Det var inte direkt farlig botten där vi fiskade men mitt sällskap som hade trekrok monterad i svansen på pilken fastnade i botten några gång men inte värre än att det lossnade medan jag inte fastnade en enda gång.

    SvaraRadera
  2. Sorterade ut eller sorterade bort?

    SvaraRadera