Leta i den här bloggen

lördag 20 april 2024

Incurvatus in se

Incurvatus in se - inkrökt i sig själv - är något man bör undvika att bli. Med dagens informationsutbud borde vi rimligen bli alltmer vidsynta men ironiskt nog tycks utvecklingen gå dithän, att många av oss lever i våra egna bubblor och hellre tar del av information som bekräftar våra föreställningar och värderingar än av sådan som utmanar oss. Teknikutvecklingen har gett oss närmast obegränsade möjligheter att bli allt mer inkrökta och, därigenom, allt dummare.

Själv är jag intresserad av fiske (!) och när det gäller hållbarheten i det sätt på vilket fisket i Östersjön förvaltats och förvaltas har jag en tämligen bestämd uppfattning som bloggens läsare torde vara väl bekanta med. Jag är vidare av den uppfattningen att det även globalt bedrivs ett marint rovfiske som inte är långsiktigt hållbart. Ville jag så skulle jag kunna läsa hur mycket som helst som bekräftar dessa mina uppfattningar och det gör jag naturligtvis, men alltid med ett kritiskt öga.

Jag läser även - ofta och med intresse - sådant som ifrågasätter min egen bild av verkligheten. Till exempel Anders Svenssons Nyheter. Således har jag med intresse tagit del av hans artikel "Det finns inget överfiske i Östersjön". Det tycker jag att ni också ska göra. Läs även hans "Miljöorganisationer och deras dumheter om sill" (som bla innehåller pärlan: "Beståndet i Östersjön överfiskas inte men är för närvarande något överfiskat").

Det ska bli spännande att se om strömmingen kommer att gå till här i Roslagen framåt sommaren. I så fall tänker jag bidra till överfisket och om det nappar riskera livhanken genom att steka eller halstra min fångst och njuta av den med hemgjort potatismos, rårörda lingon och kall pilsner. 

1 kommentar:

  1. Det jag förstått genom att läsa på den bloggen det är att minskande fiskbestånd beror på allt utom yrkesfisket. Det är miljöförändringar, säl, skarv och sportfiskare.

    Föraktet tillforskning är starkt där. Det är helt i klass med forskarföraktet bland de som förnekar människans påverkan på klimatet.

    SvaraRadera