Leta i den här bloggen

måndag 15 april 2024

Dumtag


 


Etik inom sportfisket är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat och som jag ofta diskuterat på de olika sportfiskefora där jag medverkat. Nu har ju Sportfiskarna, långt om länge, ersatt sina gamla (och från hemsidan borttagna) etiska regler med en uppförandekod och det är väl ett steg i någon riktning. Och en tongivande sportfiskeprofil som Tobias Fränstam lade alldeles nyss ut videon ovan. Att han reagerar på de tilltag han talar om i videon är i sig inget märkligt. Märkligare, men dessvärre inte förvånande, är att sådana dumtag förekommer.

Tobias är nog på rätt spår när han kopplar dumtagen till tävlingsfisket och det amerikanska inflytandet. Själv har jag alltid ifrågasatt fenomenet fisketävlingar och att Sportfiskarna inte styrt upp dessa bättre är svagt liksom det är svagt att de numera bejakar att sportfiske sker för ekonomisk vinnings skull.

Men jag hoppas att man på olika håll och kanter fortsätter att, utifrån etiska överväganden, ifrågasätta olika företeelser inom det vi kallar sportfiske. Det kan inte vara fel och i bästa fall kanske det leder någonstans? Men om det stannar vid avståndstagande från uppenbara avarter som de Tobias mår litet dåligt av sin video, ja då är ribban satt alldeles för lågt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar