Leta i den här bloggen

tisdag 11 januari 2022

Quo vadis?

När jag så här års ger mig ut till kusten för att fiska efter havsöring åker nästan alltid vadare eller vadarstövlar på, men egentligen skulle det oftast funka lika bra med vanliga stövlar. För om jag i minnet går igenom de gånger jag fångat fisk utvadad i vattnet så hade jag i nästan alla fall nått fisken från land. Sedan finns det ju alltid en minimal osäkerhet då ju en fisk som högg nära kanke följt betet ett längre stycke, men de allra flesta öringar jag fångat vid kusten har huggit inom 25 meter från land och på meterdjupt eller grundare vatten. Det gäller här hemma i Roslagen, på Gotland och på Åland.

Nu när jag växlat in på flugfisket är det kanske främsta skäleet till att jag vadar ut  en litet bit i vattnet att jag har litet halvdålig koll på mina bakkast. Mina skickligare kompisar klarar utan problem att stå på land och kasta men själv fastnar jag ofta med mkn fluga i vegetation eller på marken liggande tång när jag försöker. Inte världens bästa skäl att vada ut i vattnet men så är det...

Till helgen blir det emellertid, som sagt, i första hand spinnfiske med multirulle och jag tror att vadarna får stanna hemma. Eller så får de ligga i bakluckan tillsammans med flugspöt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar