Leta i den här bloggen

torsdag 27 januari 2022

Den sista torsken

Att torsken i Östersjön är så gott som utrotad känner jag till. Senast jag drog upp en var för åtta år, två månader och två dagar sedan vid Visby Havsbad och den fina lilla rackaren krokade jag av i vattnet och lät simma åter. Vad jag inte kände till är att nu allt riktat fiske, dvs även sportfiske, efter torsk i Östersjön är förbjudet. För yrkesfisket gäller en nollkvot. Jag har väl egentligen inga synpunkter på det, men hade det inte varit vettigare att införa fiskestopp innan man lyckats utrota fisken? Men då satt politikerna, år efter år efter år, och beslutade om kvoter som översteg vad vetenskapen sade var hållbart så det är ju inte något direkt mysterium att det gick som det gjorde.

En torsk fångad vid Helgumannen på Fårö för cirka fyrtio år sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar