Leta i den här bloggen

måndag 31 januari 2022

Arter jag ännu inte fångat - Harr

Harr, Wilhelm von Wright









Fiskat har jag gjort nästan så länge jag kan minnas, men till ganska nyligen klarade jag mig från att drabbas av flugfiskebacillen. Eller är det ett virus? Hursomhelst, nu testar jag positivt. 

Att jag hittills aldrig fångat någon harr beror nog mycket på att jag inte fiskat med fluga men även på att den inte förekommer där jag brukar fiska. Harren har dock alltid lockat mig och nu har jag ju lämplig utrustning, så det är väl bara att pallra sig iväg till något vatten där man kan fiska på den. Och lyckas jag fånga en så lovar jag att smörsteka den pinfärsk på stranden och att äta den varm, med fingrarna, med kokkaffe till! Det vore en fin fiskeupplevelse.

Och förresten så går det väl alldeles utmärkt att ta harr på UL?

1 kommentar:

  1. Harren gäckar mig med. Gjorde ett försök i somras i norra Värmland men vattenflödet var väldigt otacksamt. Jag metade och spinnfiskade men lyckades bara få en stäm i ett lugnare parti av älven. Min svärfar som flugfiskar lyckades lura två mindre öringar som stod bakom större stenar.

    SvaraRadera