Leta i den här bloggen

söndag 3 april 2022

Tre tips

Om du, som alltför många svenska sportfiskare, aldrig metat annat än med det traditionella, bulliga, röd/vita frigolitflöte som normalt ingår i färdiga metrevar som i övrigt består av en alldeles för grov lina, en för stor krok och för få och/eller för små sänken så har jag tre tips som snabbt gör dig till en betydligt mer avancerad metare.

Det första, som jag redan flera gånger delat med mig av, är att skippa flötet och testa bottenmete som oftast är den mest effektiva metoden. Vill du meta med flöte så är mitt andra tips att byta ut det bulliga frigolitflötet mot ett flöte av wagglertyp (eller, om man så vill, ett stickflöte*),

En waggler är ett långsmalt flöte med en liten ögla i nedre änden genom vilken linan träs och sedan låses med två mjuka, kluvna, hagel i lämplig storlek. Haglen fungerar alltså både som sänke, för att balansera flötet, och för att reglera längden lina mellan flöte och krok (dvs det maximala fiskedjupet). Om man metar på större djup eller av någon anledning vill att agnet snabbt ska komma ned mot bottnen kan man klämma fast ytterligare något eller några små hagel längre ned på linan, dvs närmare kroken men den större delen av vikten ska sitta uppe vid flötet.

Mitt tredje tips är att använda mindre krokar. Jag bryr mig inte om vilken krokstorlek du använder nu. Om du inte redan är en erfaren metare är de antagligen onödigt stora. Och snåla inte. Det är dålig ekonomi att försöka spara några få ören på en av de viktigaste delarna i utrustningen, särskilt som metkrok inte kostar mycket. Ett tiopack Kamasan, Owner, VMC eller annan märkeskrok kostar några få tior vilket blir 3-4 kronor  per krok. Visst, du kan hitta krokar som ser likadana ut men som kostar mindre men här gäller verkligen att man får vad man betalar för.


*Av oklar anledning (eller därför att en waggler ser ut som en blyertspenna) brukar såväl wagglers som andra smala flöten numera kallas pennflöten men det är en benämning som bör reserveras för de oerhört känsliga flöten som kan tillverkas av stammen till en vingpenna från någon större fågel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar