Leta i den här bloggen

onsdag 13 april 2022

Tadpole

Grodbeten har på senare år blivit något av en fluga för ytfiske efter, främst, gädda. Som så många andra flugor är det ett inslag från det nordamerikanska bassfisket som importerats och anpassats till vår svenska bass. Jo, jag menar gäddan. För det är gäddfisket som är vår motsvarighet till bassfisket och det är där vi finner de snabbgående aluminiumbåtarna med besättningar utstyrda som indyracingchaufförer.



Något nytt är inte grodbetena även om de är sista skriket här. Jag minns hur jag som grabb läste en amerikansk artikel om vilket förträffligt agn en levande groda, surrad vid en kork så att den inte kan dyka, är. Det har jag inte och tänker jag inte prova, men jag är övertygad om att det stämmer.




Grodyngel, däremot, har jag aldrig hört någon använda som gäddbete men den wobblermodell som heter Tadpole (dvs grodyngel) är ett mycket effektivt sådant. Frågan är väl närmast varför den heter som den gör.



































En sliten, grå, wobbler av den här typen var en av min draglådas skatter under min tidiga sportfiskarkarriär. En av de wobblers som var så högt skattad att jag sällan vågade använda den... Glad blev jag därför när jag i går - dessutom till fyndpris! - kom över tre stycken Heddon Magnum ClatterTad. Nu får gäddorna se upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar