Leta i den här bloggen

lördag 16 april 2022

Arter jag ännu inte fångat - Kolja

Kolja, Wilhelm von Wright









Kolja har jag aldrig lyckats få någon på kroken. Ätit kolja har jag däremot gjort. Det är en synnerligen god fisk och när jag var grabb, på sextiotalet, var kolja á picante en av de rätter min mor regelbundet, var och varannan vecka, serverade familjen. Koljan var av den fyrkantiga sort som då började dyka upp i frysdiskarna (som också började dyka upp då) i de snabbköp (som började dyka upp i samma veva). I mälarstaden Enköping där jag tillbringade några år av min barndom fanns en butik som hette Insjöfisk och där man kunde köpa just sådan - gös, gädda, abborre, braxen mm - lokalt nyfångad. Den och liknande butiker på andra orter försvann när den frysta havsfisken tog över och våra matvanor snabbt ändrades.

2 kommentarer:

  1. En art jag hoppas kunna landa, kanske i år. Det har tagits en del kolja i Gullmarsfjorden. Nu blir fiskepassen där allt färre men kanske med lite flyt kan man få en där eller vid nästkommande Öresundsfiske.

    SvaraRadera
  2. Ett av mina favoritställen är alldeles utanför Gullmarens mynning ute på Stångehuvud (dvs utanför det område där flera arter är fredade). Där har jag tagit (och släppt åter) ett gäng fina torskar och haft kontakt med något STOOORT som jag tror var en rejäl torsk men som gick loss utan att ha varit uppe.

    SvaraRadera