Leta i den här bloggen

fredag 21 juni 2019

Superbetet!

Sportfiskeindustrin formligen vräker ut nya beten med allt mer fantasifulla namn, men är dessa "nyheter" bättre än vad vi sedan länge haft? handlar det om utveckling i bemärkelsen att vi kontinuerligt får tillgång till allt bättre beten eller handlar det mest om marknadsföring? Nyhetens behag har ju alltid lockat.

När jag var en grabb i kortbyxor med skrubbsår på knäna visste jag och mina kompisar att om man hakade fast en spinnare i beteslåset så fick man nästan garanterat napp. Sedan kunde man diskutera om det var Droppen, Reflex, Mepps Aglia eller möjligen Wipp som var det oöverträffade superbetet. Black Bee hade även sina förespråkare liksom Sonett och Celtic. För att inte tala om Gliet och Kviddspinnaren.

Med något i den här stilen i betesasken är du nästan garanterad napp. Och mer behövs knappast.


Hyfsat billiga var (och är) de också, spinnarna. Och jag vågar sätta min fiskehatt i pant för att de fortfarande är det bästa man kan sätta i beteslåset om man är ute och fiskar på sommaren och i största allmänhet vill ha fisk. För ytjagande abborre finns ingen mer effektivt bete och några av mina största gäddor har jag fått just när jag fiskat abborre. Med spinnare. Även i laxälven eller vid kusten när havsöring står på önskelistan fungerar detta superbete. OK, spinnare låter kanske inte så häftigt. Man kan ju pröva att säga det på engelska men spinner låter inte så värst mycket häftigare. Men kan man sätta sig över det och frigöra sig från vad som marknadsförs så är sanningen att samma spinnare som för ett halvsekel sedan var det kanske mest effektiva betet för spinnfiske fortfarande är det (och det gäller även de spinnare som tillkommit sedan dess).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar