Leta i den här bloggen

onsdag 19 juni 2019

Om färg på beten

Huruvida de beten vi köper är beten för oss eller för fisken kan man fundera över. Klart är dock att de som lever på att sälja beten rimligen är mer intresserade av försäljningssiffrorna än fångststatistiken. Sedan får ni dra era egna slutsatser.

Klart är att en mer eller mindre blank metallbit med krok fångar fisk. Möjligen är vissa metallbitar, till följd av sin utformning och färg, mer lockande för fisken än vad andra är men detta är svårt att vetenskapligt belägga.

Det här tror jag på. Stenhårt. Jag har visserligen inte testat det än, men det ser man ju att det är en gäddmagnet...


När jag var grabb trodde jag stenhårt på ABU-färgen BGL när jag jagade gädda  i en vik på den gotländska ostkusten. För varje fisk jag fångade på mina Flamingo, Mörtblänk och Mörrumspinnare i den färgen stärktes min övertygelse. You don´t argue with success. Fast så testade jag ett neonrött skeddrag och det visade sig vara rena kryptoniten för krokodilerna. Också färgerna YP (BeTEs) och S/G vann småningom mitt förtroende, men vid det laget hade jag insett att alles geht, som tyskarna säger.

En sak är dock säker: Det är viktigt, för att inte säga helt avgörande, att du tror på det bete du använder. Annars fungerar det inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar