Leta i den här bloggen

lördag 10 februari 2018

Mr. Charles Big Guy

Mr. Charles Big Guy 2000 (till vänster i bild) och 1000 (till höger)
De flesta av oss fiskar idag med billiga rullar tillverkade i Kina. Vi kanske har betalat dyrt för dem och det kanske står Penn, ABU eller något annat välkänt namn på dem men det är fortfarande, i de flesta fall, billiga rullar från Kina. OK, ibland är de gjorda i något annat asiatiskt land men den tid då skickliga franska, svenska och tyska verkstadsarbetare satt och skruvade ihop rullar är, dessvärre, svunnen.

Naturligtvis heter de nya rullarna inte alltid D.A.M., Mitchell eller något annat som känns gammalt och tryggt utan de kan ha namn med en massa y:n och ng:n som vi inte kan uttala och som antagligen betyder något på mandarin. Så heter ofta rullar - ibland identiska med de som det sitter någon för oss mer välkänd tillverkares logga på - om man köper dem via nätet.  Eller så hittar någon på ett nytt varumärke. Som Mr. Charles.

Vem Mr. Charles är har jag ingen aning om. Om han ens finns. Fast den frågan kan man ju med visst fog ställa sig även om ABU mfl. De kanske finns i någon mening men de är inte vad de varit. Så, alltså, Mr. Charles.

Jag satt en kväll för någon månad sedan och bläddrade i traderas rullannonser och såg en modell som fångade mitt intresse. Den hette Mr. Charles Big Guy 1000 och kostade runt 300 svenska kronor (inklusive frakt). Jag beställde en och samtidigt en av den något större modellen Big Guy 2000.



Det som fångade mitt intresse var spolens design som är motsatsen till de breda spolar med relativt liten diameter som går tillbaka på Mitchell (300) och, via Daiwas grisnosrullar, lett fram till vad som nu sitter på de flesta nya haspelrullar. Spolen på Big Guy-rullarna är designad precis tvärtom. Den är smal och har stor diameter. Det är ett koncept jag vet fungerar mycket bra. Jag har nämligen en (kinabyggd) D.A.M. Quick A-head 200 som är designad enligt samma princip och den såväl kastar som fungerar i andra avseenden mycket väl. Pfleuger har en liknande rulle som heter Arbor. Om den skriver de: "Line comes off Pflueger's large-arbor spool in larger coils, ensuring less memory in your superline and taming the most stubborn fluorocarbon lines." En annan rulle med stor och smal spole är U.S. Reel Super Caster. Om den sistnämnda och om de påstådda fördelarna (längre kast och mindre tvinning av linan) med designen kan man läsa här. Hur mina nya rullar fungerar ber jag att få återkomma till. 

För dagen kan jag bara redovisa mina intryck efter att ha packat upp rullarna. Det här är alltså ett "unboxing"-inlägg... Rullarna anlände hela i kartonger av enklaste modell (redan slängda). Kartongerna var förpackade i bubbelplast i en grå plastpåse. I kartongerna låg rullarna (i varsin genomskinlig plastpåse) och ingenting mer. Hur rullarna ser ut kan ni själv se på bilderna ovan. De ger, när man tittar närmare på och hanterar dem, intryck av att vara väl hopkomna. Ingenting skramlar, rasslar eller kärvar. Inga kosmetiska defekter. Spole, bygel, lintrissa och vev ser alla ut att vara av god kvalitet. Varför man valt att lacka veven svart vet jag inte. Kanske är det ett sk design statement? Hur som helst så är det en rejäl vev med en dito knopp av sådant där hårt skummaterial som är skönt att hålla i även när det är kallt och som inte blir halt om det blir blött (så plus för det).

Idag hinner jag dessvärre inte ge mg ut och fiska så provkastning får anstå. Den mindre av rullarna har jag i alla fall fyllt med Fireline Crystal 0,12 mm och hittar jag bara spolen med 0,16 mm så ska även storebror få sitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar