Leta i den här bloggen

onsdag 21 februari 2018

Hur noga är det?

Matematik var inte mitt bästa ämne men man behöver inte vara någon stor matematiker för att förstå att de siffror som står att läsa på spolarna till fiskelinor sällan är sanna och ofta tycks vara rena fantasiprodukter. Dessutom utmanar de ofta löjet. Jag menar, det kan vara intressant att veta på ett ungefär hur mycket linan håller men när det anges på grammet (kilo med tre decimaler) så ställer åtminstone jag mig frågande.



En annan sak jag ställer mig frågande till är varför man avrundar 1,1782 mm (hur man nu kan mäta så exakt och den kvalitetskontroll som måste krävas för att angivelsen ska vara relevant får tanken att svindla) till 0,17 mm. Plötsligt är det, tydligen, inte längre så noga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar