Leta i den här bloggen

torsdag 22 februari 2018

Ett sexpack 2

Från vänster: 2 st Hagmadraget 17 g, Salty 18 g,  Vicke 30 g och två Vicke 20 g.

För en dag vid kusten med öring i kikaren räcker betena ovan långt. Ofta(st) knyter jag på en av de 20 grams vickewobblerna och byter sedan inte om jag inte blir av med draget. Med trekroken utbytt mot en enkeldito monterad som på bilden händer det sällan. Hugger en havsöring (eller, för den delen,någon annan fisk) sitter enkelkroken nästan alltid säkert i överkäken vid mungipan vilket är så nära en garanti för landad fisk man kan komma.

Av någon anledning som jag inte begriper verkar öringarna gilla den röda med svart rygg. Funkar inte den så brukar grönt vara en bra färg. Behöver jag tio meter extra eller om motvinden är svårknyter jag på en 30-grammare och strömming är den tredje färgen på min öringpalett.

Hagmandraget är ett handgjort drag av samma typ som Gnosjö mfl, dvs ett sk blankdrag bestående av en tunn plåtskiva med bly pålött på baksidan. Färgerna på bilden ligger nära tobis och tånglake vilka ju båda ingår i kustöringens kostcirkel. Dessa drag kastar bra men går att fiska långsamt men ändå relativt ytligt. De ser inte mycket ut för världen men har en väldigt fin, vickande, gång.

I och för sig skulle det räcka så. Eller så kunde jag ta ett till Hagmandrag i en annan färg men nu blev det ett modernt (!) drag av den typ som kallas havsöringdrag, epoxidrag och an massa andra saker. Kort sagt rör det sig om ett mellanting av skeddrag och kustwobbler tillverkat i någon slags plastmaterial. Det här heter Salty, väger 18 gram och har mer eller mindre samma egenskaper och användningsområde som Hagmandraget. Skillnaden är att Salty sjunker långsammare och vid spinnstopp närmast svävar det.

Mitt sexpack för havsöring är präglat av att jag nästan alltid fiskar efter öring i grunda vatten. Från stranden eller utvadad (men sällan längre än till knädjupt) och det är sällan djupet är ens två meter där jag fiskar. Fiskar du under andra förhållanden ser antagligen ett optimalt sexpack annorlunda ut än vad mitt gör.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar