Leta i den här bloggen

tisdag 26 december 2017

Triss


På väg mot Kapellskär noterade jag, halvt frånvarande, att jag hade vindrutetorkarna på. Det regnade, något som det inte stått i prognosen att det skulle göra, men när jag anlände min destination var det uppehåll. Jag mötte två fiskarbröder som just gjort sitt för dagen. Den ene av dem sa att han fått "en liten" medan hans kamrat menade att månen nog "stod fel" så jag antar att han hade kammat noll.

Allt såg bra ut. Visserligen gråväder men inte dimma och en sydlig, tilltagande, vind. Relativt högt vattenstånd och precis lagom klart vatten. Men månen kan mycket väl vara i fel fas för jag fick inget annat än frisk luft och en skön stund för mig själv. Vilket inte är det sämsta.

Triss är inte heller det sämsta och det har jag nu, den här julhelgen. Triss i bompass. I morgon är en annan dag men då ska jag faktiskt försöka göra ett hederligt dagsverke på min arbetsplats.


edit. Efter att ha konsulterat ABU:s huggtabell kan jag konstatera att idag är en blå dag (=mellanfiske) och att de föregående dagarna var röda dagar (=bra fiske). Inte för att jag märkt skillnaden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar