Leta i den här bloggen

söndag 23 oktober 2016

Något av en senkommen programförklaring

Fredrik Johansson skrev i en kommentar till inlägget om den ikoniska Daiwa 2500C att han tycker att det är kul att läsa om hur fisket var förr och det är ju roligt att han tycker så, men...

...det är inte främst hur det var förr jag tänkt mig att den här bloggen ska handla om utan snarare om ur jag, som upplevt sportfisket som det var då, hur det utvecklats sedan dess och som fortfarande är med ser på sportfisket idag. Hur det var förr - med vilken utrustning, på vilket sätt och under vilka förutsättningar - jag tidigare fiskat utgör naturligtvis en viktig del av mina referensramar. Därför, eftersom inte alla var med på den tiden, har jag hittills uppehållit mig mest vid det förflutna (och jag är långt ifrån klar med den tillbakablicken) så att bloggens yngre läsare (eller nybörjare inom sportfisket) ska förstå vad gubben yrar om.

Dessbättre finns det fortfarande en del andra sportfiskare av den gamla stammen som fortfarande är aktiva och delar med sig av sina erfarenheter. Jag har redan nämnt Leif Engström. En annan är Luis Rausmussen. Ytterligare en är Jan Olsson. Det finns fler. Lyssna på (eller läs) vad de har att berätta, det är kunskap och inte bara information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar