Leta i den här bloggen

torsdag 20 oktober 2016

Gamla favoriter 2: Babe Oreno

Wobblers var som sagt överkurs i början av min sportfiskarkarriär, främst eftersom man ju kunde köpa flera skeddrag eller spinnare för vad man fick ge för en enda wobbler. Men så hittade jag plötsligt på Forums (för så hette på den tiden det stora Domusvaruhuset i Uppsala, där jag bodde under pojkåren) sportavdelning en förpackning som den på bilden här bredvid, dvs innehållande en South Bend Babe Oreno och till ett synnerligen förmånligt pris. Exakt vad detta pris var minns jag inte längre, men det var obetydligt mer än vad ett skeddrag kostade. Wobblerns form och den ovanliga färgsättningen tilltalade mig och det gjorde, när jag fick tillfälle att prova den i vattnet, även gången.

Formen, färgen och gången (eller vad det nu kan ha varit) verkade även tilltala gäddorna, för det var naturligtvis som ett gäddrag jag betraktade mitt nya bete. Att wobblern dök ned bara ungefär en halvmeter vid hemtagning gjorde att den säkert (dvs med minimal risk för bottennapp) över de grunda bottnar där jag bedrev mitt gäddfiske. Att wobblern var avsedd för det amerikanska sportfisket efter bass (och ett närmast legendarisk bassbete) hade jag då ingen aning om men i vuxen ålder så har jag insett att det mesta av den utrustning vi då (och till stor del fortfarande) använder för gäddfiske är avsedd för fisket efter bass, som är en mindre fisk än vad vår gädda är. Nu har pendeln svängt och många använder spön, rullar och beten dimensionerade för det (likaledes nordamerikanska) sportfisket efter "muskie" (muskelunge el Esox masquinongy),en större och mer stridbar släkting till Esox lucius.



Babe Oreno är lillebror till den något större modellen Bass Oreno (och vad den är avsedd att locka för fisk hörs ju på namnet). Dessa wobblers är fortfarande lika bra, även till vårt svenska gäddfiske, som de alltid varit och dessbättre är de fortfarande i produktion och finns tillgängliga på den svenska marknaden. I vart fall hittar med dem hos Lundgrens i Gamla Stan. Själv sprang jag på ett antal South Bend-wobblers, huvudsakligen Bass respektive Babe Oreno, i en second hand-butik för ett år (eller så) sedan. De låg alla i originalförpackning och måste ha kommit från något gammalt butikslager (från den tiden då man i en välsorterad lanthandel kunde räkna med att hitta för det lokala fisket lämpliga beten).

Färgen på den Babe Oreno jag som grabb köpte någon gång i skarven mellan sextio- och sjuttiotalen var densamma som wobblern på bilderna i det här inlägget har, dvs "frog". Den färgen, jämte den klassiska röd/vita varianten, håller jag för att vara de bästa. Slutligen ska nämnas att den här wobblern (liksom Bass Oreno) är föremål för vad som närmast får beskrivas som en samlarkult "over there", detta sammanhängande med att den funnits länge och tillverkats av olika företag och i ett otal versioner. Om mina fynd från second hand-butiken har något samlarvärde vet jag inte (och inte heller bryr jag mig överdrivet mycket om den saken) men några av dem har torrsprickor (för de är gjorda av trä) så de får, tillsvidare, ligga kvar i sina små askar. Fast det går nog att med litet epoxylim få dem i fiskbart skick...


edit. Jag försöker få till inläggen så att de ska se snygga ut men ibland bänglar blogspots programvara. Jag kan bara beklaga detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar