Leta i den här bloggen

lördag 5 oktober 2024

Riktig UL 2





Vad salig Jan Olsson skulle ha sagt vet jag inte men i mina ögon är det här spöt ett riktigt UL-spö. Det mäter 140 cm (dvs fyra fot och sju tum) i längd, är klassat för beten -6 gram och har en tredelad klinga i rörbyggd glasfiber med en massiv toppsektion. Vikten är, enligt min våg, 73 gram (vilket alltså är tre futtiga gram över de 70 som, enligt Olsson och den gamla amerikanska definition han predikade, är vad ett UL-spö får väga. 

Rullarna får, enligt samma definition, väga högst 200 gram och det klarar Fladen Furvux 800 (som jag flera gånger tidigare lovprisat) med god marginal. På samma våg väger den, fylld med lina, in på 143 gram. Utrustningens totalvikt (exklusive bete) är alltså ultralätta 216 gram.

För att återgå till spöt så har jag köpt det via temu och det kostade mig strax under en femhundring. Såvitt jag kan bedöma är det välgjort och snyggt. Aktionen - glasfiber! - är precis som åtminstone jag vill ha den för det allra lättaste haspelfisket med de tunnaste nylonlinorna.

Vid provfiske kunde jag konstatera att såväl kast- som drillningsegenskaperna var så bra som man kan önska sig. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar