Leta i den här bloggen

fredag 18 oktober 2024

Chansen finns!

Kartan ovan sägs visa förutsättningarna för att havsabborre - Dicentrarchus labrax - ska finnas längs atlant- och medelshavskusterna. I de rödmarkerade vattnen är chansen att träffa på fisken störst, i de gula minst och i de blå obefintlig. Det innebär, om jag inte är helt fel ute, att jag faktiskt har chans att få en havsabborre på kroken när jag kastar efter havsöring eftersom de östersjövatten i vilka jag gör det definitivt är gula på kartan.

Havsabborre, min favoritfisk på tallriken och den fisk jag drömmer om att fånga! Plötsligt kommer mina bompass längs den alltmer fisktomma kusten att bli ännu mer spännande. Och jag kan inte låta bli att undra om det inte redan fångats havsabborre i skärgården. Jag menar kan man förväxla två så olika fiskar som abborre och gös, något jag själv sett ske, så är ju förutsättningarna för att tro att en havsabborre (som man antagligen inte ens vet att den finns och som bra mycket mer liknar gösen än vad abborren gör) är en gös bra mycket större.

Och hela västkusten är röd och vattnet blir bara varmare och varmare...


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar