Leta i den här bloggen

onsdag 9 oktober 2024

Nyttomaximering


Nyttomaximering är ett användbart koncept. Enkelt uttryckt handlar det om att hitta den optimala avvägningen mellan den nytta man kan förvänta sig av någonting och kostnaden för samma någonting. Nu är krokar inte så himla dyra, men beten kan vara det och i vid bemärkelse kan den tid man får ägna åt att rensa sitt bete från skräp eller att lossa det från olika saker det fastnat i istället för att ägna samma tid åt fiske som en kostnad. Tid, heter det, är pengar. (Vi, som inte är intill idiotins gräns kapitalistiskt indoktrinerade, vet att tid är mer än pengar och oändligt mycket mer värdefull.)

Men för att återgå till fiske, beten och krokar... Vobblaren ovan är tänkt att illustrera hur jag tillämpar nyttomaximering. De båda trekrokar vobblaren var försedd med när jag köpte den har jag lagt i min stora burk med trekroksskrot (som jag när den är full antagligen får tömma på återvinningscentralen...). Istället har jag ersatt kroken under buken med en enkelkrok (för att minimera risken att den fastnar i något oönskat) och i den bakre öglan har jag satt en dubbelkrok med spetsarna uppåt. Antalet krokspetsar har alltså reducerats till hälften. återstår gör nu bara att nypa in hullingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar