Leta i den här bloggen

onsdag 20 april 2022

Varför inte?

I januari 2016, dvs för mer än sex år sedan, fick jag följande svar sedan jag skrivit till förbundets (Sportfiskarna) informatör och frågat varför man tagit bort de etiska reglerna från sin hemsida:

Hej Herman, du kan naturligtvis citera om du vill. Det vore även positivt om ni har en konstruktiv diskussion om fiskeetik. Jag vill dock poängtera att vi inte har inplanerat när vi ska ta fram och presentera nya regler. Jag tror inte förbundets värdegrund idag skiljer sig särskilt mycket idag från hur det var på den tiden de gamla reglerna formulerades. Men sportfisket har förändrats och utvecklats väldigt mycket. Det är förmodligen både svårt och knappast önskvärt att formulera etiska regler som är lika detaljerade som de gamla. Annars riskerar vi att få lägga väldigt mycket energi och arbetstid på att revidera/försvara potentiella nya etiska regler. Vi har idag formulerat det som utgör värdegrunden i Sportfiskarnas verksamhet på hemsidan under http://www.sportfiskarna.se/Om-oss/Om-oss

Några nya regler har ännu inte synts till och jag tror ärligt talat inte att vi kommer att få se några sådana. Min åsikt är att de gamla reglerna måhända inte var perfekta men att det nog är svårt att få till några bättre. Har man från förbundets sida ens försökt så talar väl den omständigheten att att man efter sex år inte fått till något för att det är så. Därför tycker jag att man borde bita huvudet av skammen och lägga ut de gamla reglerna, med smedmanöring och allt, igen.



edit. Som enskild sportfiskare kan man naturligtvis välja att följa de etiska reglerna även om den organisation som gör anspråk på att företräda även den överväldigande majoritet av landets sportfiskare (?) som inte är medlemmar i den anser att sådana regler knappast är önskvärda.

1 kommentar:

  1. Ser att Sportfiskarna har tagit fram en lite urvattnad "uppförandekod för sportfiskare", med lite god vilja kan man få den till att ersätta de "etiska reglerna".....

    SvaraRadera