Leta i den här bloggen

söndag 17 april 2022

Vintage Daiwa

 















Om en stund ska jag ge mig ut och se om vårsolen fått fart på havsöringen och jag tänker ta med mig en gammal kompis, nämligen min Daiwa BG (Black Gold) 13 som precis fått sig några droppar olja och ny 0,28 mm nylonlina. BG-serien hör till Daiwas mer framgångsrika rullar. Den bygger på silverserien men är på alla punkter förbättrad och var när den kom - 1982? - Top of the Line. Den ersattes för några år sedan med en modernare rulle med samma namn men i stort sett inget annat gemensamt (lika pinsamt som när Pure Fishing släppte kinarullar med de gamla mitchellmodellnumren 300 mfl. Som om det inte fanns några oanvända nummer...). De nya BG-rullarna lär vara bra men för mig tar det emot att köpa en och detta i stort sett enbart för att det irriterar mig att Daiwa återanvänder Black Gold-namnet.

De riktiga BG-rullarna tillverkades i fyra decennier (jag TROR att tillverkningen nu har upphört men är inte helt säker) och har en stor skara anhängare inom det salta sportfisket. Tycker man att det är viktigare att en rulle håller och fungerar än att den har fler än tre kullager, väger så litet som möjligt och är optimerad för PE-lina så är en Daiwa Black Gold i lämplig storlek ett bra alternativ.

En annan daiwarulle som  kom precis i början av åttiotalet är Millionaire 6HM (det fanns även en 5HM och likadana rullar som hette RM, siffrorna anger storleken, HM betyder att spolen är kullagrad medan RM indikerar bussningar). De  tidigare millionairerullarna var oblyga ambassadeurkopior men nu tog japanerna ledningen. Dels hade de nya modellerna oerhört robusta stativ i ett stycke aluminium. Vidare var spolarna på motsvarande vis i ett stycke aluminium och slutligen hade lagren flyttats från rullens gavlar till spolgavlarna. Nu blev det plötsligt ABU:s tur att ta efter och det sk Ultra Cast-konceptet följde.

Så svensk jag är och trots hjärntvätt via Napp och Nytt under hela min uppväxt är det min ärliga uppfattning att de här multiplikatorrullarna är lika bra som motsvarande rullar från Svängsta. Tror du mig inte så kan du ju prova. En Millionaire RM/HM i bruksskick brukar kosta mindre än en ny vev till en Amba och det kan ju en extra rulle vara värd.

Vid den här tiden hade Daiwa hunnit bli stora och lagt ut tillverkning av billigare rullar till Korea men BG och Millionaire gjordes fortfarande i Japan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar