Leta i den här bloggen

onsdag 27 april 2022

Smygstarta

Att smyga igång sitt fiskepass är en god vana. Fiskar man från båt så är det klokt att låta den driva in till den avseda fiskeplatsen snarare än att anlända för full maskin. Ankaret (om sådant används) kastas inte i utan firas mjukt och försiktigt ner mot bottnen. Fiskar man från land så är det bra att smyga ner till vattenbrynet och den riktigt smarte fiskaren gör sina första kast några meter från vattnet och i hukande ställning. Det är ett bra sätt att börja även om man fiskar i vadare, för fisken kan stå alldeles inne vid land.

De första kasten gör man oftast med torr lina. Då är risken för trassel som störst så börja med korta, mjuka kast tills linan är våt och smidig. 

2 kommentarer:

  1. Här tror jag att flugfisket kan ha en fördel. Att man kan lyfta flugan ur vattnet på långt håll. Så det gäller att nyttja denna fördel då man inte kan kasta lika långt för att nå fisken man skrämt bort.

    SvaraRadera
  2. Hmmm... Själv är jag såpass mycket nybörjare ännu när det handlar om flugfiske att jag behöver rätt mycket fritt utrymme omkring mig när jag ska kasta vilket begränsar mina möjligheter. Ge mig, däremot, ett UL-spö och jag kan ligga bakom en buske och kasta.

    SvaraRadera