Leta i den här bloggen

lördag 23 april 2022

Arter jag ännu inte fångat - Svartmunnad smörbult

 

Svartmunnad smörbult












När det gäller den här gynnaren - neogobius melanostomus - har jag i alla fall en halvbra ursäkt för min nolla i fångstkolumnen. Det är nämligen bara ett drygt decennium sedan den överhuvudtaget började förekomma i de vatten (Östersjön) där jag fiskar. Nu är den invasiva arten etablerad vilket väl betyder att vi får leva med den. Å andra sidan så är man väl snart glad över att det finns något överhuvudtaget med fenor som simmar i vårt misshandlade innanhav. Dessutom lär ju smörbulten vara en utmärkt matfisk. Så en vacker dag kanske jag ger mig på att köra litet LRF i Visby hamn eller någon annan lokal där den svartmunnade smörbulten finns.

1 kommentar:

  1. Dessa finns det gott om av även kring Göta älvs mynning. Kan bekräfta att de är utmärkta att äta.

    SvaraRadera