Leta i den här bloggen

lördag 12 mars 2022

Arter jag ännu inte fångat - Lax

Lax, Wilhelm von Wright


Det är bara att erkänna: Jag har aldrig lyckats fånga en lax. Men det beror inte på att jag inte försökt. När jag fiskade i Lejonströmmen i Skellefteå på åttiotalet trodde jag under någon minut att jag hade krokat en storlax men det visade sig vara en rostig Crescent damcykel (som dock drog iväg med imponerande kraft i strömmen). Inte ens när det inre av Norrtäljeviken för en trettio år sedan formligen kokade av fisk som återvänt två år efter det att en tankbil med smolt släppts ut i hamnen fick jag någon på kroken. Däremot kolliderade flera stycken med min kanot... I fjol testade jag och Håkan att meta lax från land i Vättern. Och så har jag förstås stått i Älvkarleby ett antal gånger och sett hur stora laxar retfullt hoppat eller välvt i ytan bara några meter ifrån mig utan att någon intresserat sig för min fluga. I år hoppas jag få ge mig laxflugfisket i våld. Om det sedan blir i något annat vatten än Älvkarleby återstår att se (och skulle jag lyckas få en salmo salar i håven så spelar fångstplatsen mindre roll).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar