Leta i den här bloggen

söndag 12 september 2021

Verboten!

Jag är en relativt laglydig medborgare, Har varit hittills i alla fall. Men jag ogillar onödiga, småskurna och skitnödiga förbud. Sådana blir allt vanligare. När jag var grabb fick man fiska i stort sett överallt. Då menar jag inte att fisket var fritt utan att man, där fiske i vattnet var lovligt, kunde stå i stort sett var man ville. Hamnar var eldoradon för en fiskeintresserad grabb. Var tjejerna var vet jag inte och just då var fisken mer intressant...

Nu är de flesta större hamnar (enligt någon befängd EU-förordning som av svenska byråkrater implementerats in absurdum) skyddsområden med tillträdesförbud. I smärre (småbåts-)hamnar sätts regelmässigt upp skyltar om att fiske är förbjudet. Dessa skyltar sitter uppe året om, även sedan båtarna tagits upp.

Jag hoppas att måsarna (som fiskar oavsett fåniga skyltar) skiter litet extra mycket på kapellen till de båtar som ligger förtöjda vid bryggor med fiskeförbudsskyltar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar